Aktuality

Výročí kuponové privatizace

V těchto dnech všichni vzpomínáme, tedy alespoň ti, kteří si chtějí vzpomenout, na pětadvacáté výročí zahájení tzv. kuponové privatizace.

 

Před pětadvaceti lety byla odstartována akce, které se nakonec účastnilo v důsledku barnumské reklamy cca 8,5 milionů Čechů a Slováků, a v jejímž důsledku se vlastně stali majiteli privatizovaného státního majetku v nominální hodnotě 368 miliard korun. Tato suma se blížila tehdejšímu objemu výdajů státního rozpočtu.  Ten, kdo se této rulety účastnil a měl štěstí, získal pár tisíc, možná i pár desítek tisíc korun,. Ten, kdo měl smůlu, získal jen pár korun, a konečně ten, € kdo se účastnil hry v Koženého Harvardských fondech, cítil se i přes vyplacení 10 000 korun podveden…

 

Kuponová privatizace byla, zpětně hodnoceno, přehlídkou  podvedených. Pokud jde o ekonomický význam kuponové privatizace, ten byl pochybný.  Podniky s rozdrobeným majetkovým vlastnictvím postrádaly silného majitele. Tedy, de facto postrádaly někoho, kdo by určoval směr podnikatelského projektu a dokázal efektivně zasahovat vůči managementu, pokud by ten příliš hleděl jen na své zájmy.

 

Tou správnou  metodou privatizace bylo, jak to ukázala Pithartova vláda již v roce 1991, privatizovat velké podniky do rukou předem vybraného silného investora. Příklad mladoboleslavské Škodovky a její privatizace do rukou Volkswagenu byl tehdy  hodný následování. V. Klaus však mistrovsky vystihl politický rozměr ekonomicky zcela nesmyslné kuponové privatizace drobící podnikové  vlastnictví. Účastníci „kuponovky“ se stali vlastně „malými kapitalisty“, a V. Klausovi se tak podařilo vytvořit pluky volitelů stran české pravice…

 

O to větší bylo vystřízlivění ze sladkého snu, když loď české ekonomiky narazila v roce 1996 na tvrdé  dno. Celou řadu let pak trvalo, než se česká ekonomika z kúry nepodařené kuponové privatizace vzpamatovala.

 

Až následující vlády sociální demokracie musely přijít s nápravnými opatřeními, což často znamenalo najít nové – vhodné – investory pro celou řadu podnikových subjektů, které byly díky privatizaci přivedeny úplně  zu grunt.

 

Přes možná původně  dobrý nápad ideových autorů „kuponovky“  tedy celá akce kuponové privatizace skončila v kotrmelcích a rozkradením hodnot za desítky miliard korun. Z této rány se česká ekonomika vzpamatovávala až do poloviny prvního desetiletí tohoto století. Celkově lze kuponovou privatizaci hodnotit jako experiment na lidech a majetku státu  nehodný následování.

 

Jiří Paroubek

zpět na úvodní stranu
Další aktuality