Aktuality

Jaký bude dopad problémů koncernu VW na českou ekonomiku?

Zhruba desetinu českého vývozu tvoří vývoz automobilů, z čehož značnou část pochopitelně tvoří vývoz automobilů značky Škoda, patřících do koncernu Volkswagen (VW). Představa, že by se nynější problémy koncernu, které zřejmě znamenají, že alespoň část nejvyššího vedení firmy bude muset opustit svá místa, netýkaly škodovky, je lichá. Vozidla s motorem označovaným EA 189, jichž se problém s falšováním údajů o emisích týká, se montovala i do modelů Škoda Fabia, Škoda Octavia, Roomster a Superb…

I mladoboleslavská Škodovka tedy velmi pravděpodobně montovala dieselové motory, které podle všeho nesplňují náročné ekologické limity, jež obcházejí pomocí programu, který při testu emisí spustí jakýsi šetrnější režim.

V tuto chvíli lze jen těžko předvídat, jaký to bude mít dopad na český průmysl, na hodnoty čekého vývozu. Zda se řetězově objeví skandál nedej bože i v dalších světových automobilkách, což může dopadnout na jejich české součásti, anebo zda dramaticky poklesnou ceny automobilů s dieselovým motorem anebo bude koncern VW nucen nějakým způsobem zasahovat a provádět úpravy zhruba u 11 milionů motorů s chybnými technickými parametry v oblasti výfukových plynů, nelze nyní s jistotou říci.

Rozumný národohospodář ovšem musí s těmito nepříznivými možnými faktory pracovat a doufat, že realita bude příznivější. Realita ale málokdy bývá příznivější. Český automobilový průmysl vcelku dobře přestál recesi počínající rokem 2009 a přecházející do stagnace za Nečasovy vlády a zdálo se, že jej máloco z vnějšku může ohrozit. Nyní přichází faktor, ve starořecké hře bychom řekli deus ex machina, který může velmi silně zamíchat kartami, a dokonce negativně ovlivnit nadějně se rozvíjející hospodářský růst České republiky, a to v návaznosti na očekávatelné problémy německé ekonomiky. Ta se bude muset vyrovnat s problémy koncernu VW, jenž je mateřskou letadlovou lodí německého hospodářství…

zpět na úvodní stranu
Další aktuality