Aktuality

Bakalova společnost OKD na konci roku propustí 300 zaměstnanců

Bakalova těžební společnost OKD se chystá na konci tohoto roku propustit 300 lidí. 200 dělníků a 100 administrativních pracovníků. Společnost, kterou Z. Bakala v podstatě za hubičku získal v privatizaci minoritního podílu v roce 2004 i se 44 000 hornických bytů (dnes v tržní hodnotě 30 – 35 miliard korun), se dlouhodobě potýká s klesajícími cenami uhlí.

OKD je největším zaměstnavatelem v Morazskoslezském kraji a na konci roku 2013 tato firma přímo zaměstnávala 11 763 lidí. Cílem propouštění je podle mluvčího OKD Síbrta: „zefektivnit fungování OKD a vytvořit štíhlejší firmu, jejíž podnikání bude udržitelné a konkurenceschopné i při současných mimořádně náročných podmínkách na světových trzích s černým uhlím.“

Síbrt dále uvedl, že OKD musí počet zaměstnanců přizpůsobit objemu těžby, který bude v budoucnu klesat.

Společnost už loni chtěla uzavřít důl Paskov, ale stát se letos s Bakalovou společností NWR, která je vlastníkem OKD, dohodl na pokračování těžby v tomto dole do roku 2017 s tím, že vláda za to zaplatí 600 milionů korun na speciální programy pro horníky. Ministr průmyslu Mládek se také nechal slyšet, že v případě bankrotu NWR by stát mohl od Z. Bakaly OKD odkoupit zpět…

Je třeba také připomenout, že Bakalova společnost NWR nedávno prošla restrukturalizací svých dluhů z 825 milionů eur na 500 milionů eur (Bakalovi věřitelé si dobrovolně snížili hodnotu svých aktiv) a nyní Z. Bakala i jeho věřitelé společně čekají na zázrak v podobě růstu cen černého uhlí. Aby se situace hrozícího bankrotu neopakovala hned příští rok, je třeba, aby společnost v říjnu příštího roku měla v kapse alespoň 40 milionů eur, tedy něco přes miliardu korun. Budeme čekat na zázrak.

V poslední době se objevily zprávy o tom, že Z. Bakala prodává nizozemskou společnost Green Gas, která těží a zpracovává důlní a skládkový plyn a jejíž byznys je závislý na těžbě uhlí na Ostravsku. A objevily se i informace o tom, že Bakala jedná s největším polským dopravcem PKP Cargo o prodeji své železniční společnosti AWT. Polský dopravce PKP Cargo už oznámil uzavření předběžné dohody s AWT, o níž jsme se v poslední době mohli dočíst v souvislosti s tím, že od ministerstva dopravy dostala výjimku na přepravu bílého fosforu ve vagonech, které nesplňují potřebné bezpečnostní normy. Nejcennějším Bakalovým aktivem tak nejspíše zůstává 44 000 hornických bytů OKD, které se při privatizaci zavázal prodat jejich nájemníkům, a to za pro ně výhodných podmínek.  Tento svůj slib ale nedodržel a místo něho účtuje nájemníkům bytů běžné tržní nájemné, na což někteří nájemníci od státu inkasují příspěvek na bydlení.  Jak už jsem dříve napsal, socializovat ztráty a privatizovat zisky, to je to, oč v Bakalově případě běží…

Jiří Paroubek

zpět na úvodní stranu
Další aktuality